Saturday, October 23, 2010

KULIT - SURAH AN-NISA' : AYAT 56


Dalam beberapa bulan sudah ada sahabat cerita dia jumpa satu cerita tentang seorang Prof yang bernama Tagata Tajasen. Dia adalah seorang pensyarah bahagian anatomi di University of Chiang Mai, Thailand. Specialization dia ialah kulit manusia. Mari kita kongsi cerita ni, kemudian sama-sama sebarkan hebatnya Islam... Satu hari dia menghadiri persidangan Perubatan Dunia yang ke8 di Riyadh, Arab Saudi. Orang kafir boleh masuk Riyadh, tapi tanah haram seperti Mekah/Madinah, depa tak boleh masuk. Ini berdasarkan hadith ketika Rasulullah s. a. w. menghalau orang yahudi berambos daripada Madinah. Maka Nabi s. a. w. bersabda, "Tidak akan tinggal di bumi Madinah ini termasuklah! Mekah kecuali orang Islam sahaja."... Hadith ini ulama ambik bagi mengharamkan orang kafir dari memasuki 2 tanah haram...

Okay berbalik kita pada cerita Prof Tagata Tajasen tadi. Semasa dia hadir sebagai peserta dalam seminar tersebut, satu hari tu dia sempat berbual dengan Prof Sheikh az-Zindi, seorang Arab yang fasih berbahasa Inggeris. Dalam perbualan mereka itu, Sheikh az-Zindi telah membacakan untuk Prof Tagata ayat 56 Surah an-Nisa`. Iaitulah firman ALLAH yang bermaksud, "Apabila setiap kali kulit manusia hangus terbakar di dalam neraka, maka ALLAH akan menukar dengan kulit yang baru, supaya manusia merasai azab ALLAH."

... Bila habih saja Sheikh az-Zindi baca ayat tu, tiba-tiba Prof Tagata melompat dalam keadaan tercengang-cengang sebab seolah-olah dia merasai suatu keajaiban berlaku pada diri dia. Lalu Sheikh Zindi tanya, "Apa yang pelik sangat apabila s
aya baca ayat 56 Surah an-Nisa` yang berhubung dengan kulit tu?"... Prof Tagata kata, "Saya seorang pakar kulit. Dan hari ini saya telah bertemu dengan kebenaran al-Quran."... Tanya Sheikh Zindi lagi, "Apa ceritanya?

" ... Kata Prof Tagata, "....Tahukah kamu di lapisan kulit kita adanya sel yang mengawal deria panas?... Sel inilah yang send isyarat panas tadi ke otak. Bila otak reflect dengan message tersebut, at split of second kita akan angkat tangan kita daripada api.".

.. Sebab itu kadang-kadang kita tengok orang gila bubuh tangan dia kat api sebab otak dia dah tak berfungsi. Otak dia tak boleh nak response terhadap isyarat yang dihantar oleh sel tersebut. Kat sekolah dulu pun kita dah belajar tentang sel ni... Kemudian sambung Prof Tagata lagi, "Apabila kita kena bakar, sel deria yang kawal kepanasan itu akan hantar isyarat kepada otak mengatakan panas. Aku menjadi kagum kerana apabila ALLAH kata apabila kulit manusia hangus dibakar di dalam neraka, Dia akan ganti dengan kulit yang baru.

...Itulah dia kebenaran yang aku cari selama ini. Kerana apabila kulit manusia hangus terbakar, maka turut sama hangus terbakar ialah sel yang kawal kepanasan tadi. Sel itu akan musnah. Jadi kalau ALLAH tak tukar dengan kulit yang baru, ahli neraka senyum sempoi la jawabnya. Sebab mereka tak akan rasa lagi kepanasan sebab sel itu dah mati. Jadi bakarlah api besar mana pun, mereka tak akan rasa panas dah. Tapi bila ALLAH kata Kami akan tukar dengan kulit yang baru, ini bermakna turut ditukar ialah sel kawalan panas yang baru. Bila sel itu wujud, maka bila kena api, depa akan melompat. Inilah kebenaran yang baru aku jumpa setelah berpuluh tahun aku belajar bab kulit."

... Tuan-tuan tau ka apa dia buat selepas dia kata lagu tu kat Sheikh Zindi?... Dia pun pegang microphone lalu dia kata, "Mulai hari ini aku mengisytiharkan tidak ada Tuhan melainkan ALLAH, dan Muhammad itu Rasulullah."... Dia masuk Islam di Riyadh pasai kes kulit je. Lepas tu bila dia balik ke Jepun, dengan teori yang dia dah belajar ini, dia telah berjaya mengIslamkan 5 orang anak murid dia. Inilah nikmat ugama ALLAH yang kita anuti sekarang. Sebab itu kita kena jaga betoi-betoi ugama ALLAH ini. Bayangkan orang bukan Islam boleh peluk Islam hanya dengan ayat al-Quran yang mereka dengar, apatah lagi kita yang dah Islam sejak dilahirkan?

No comments: