Thursday, December 9, 2010

PENCERAIAN.....

Arini aku baca paper...tajuk penceraian...ceria sana...cerai sini...yg artis asyik2 cerai kawin kejab cerai...mcmner diaorg pikir ha...masa nak buat keputusan nak kawin...ingat kawin ni benda main..main..test dulu kalau ok teruskan kalau tak ok kita cerai...ishkssss...ishksss..apa na jadi dengan dunia sekarang...tulah satu...satunya perkara yg Allah izinkan tapi Allah tak suka..bercerai..kalau tak dak anak oklah...ni kalau ada anak...anak tu mcmner..tu yg berjangkit jadi benda macam2...jenayah..berontak...rasanya la..mungkin gejala sosial yg berlaku ni pun disebabkan institusi perkahwinan yg kurang baik kot...mak ayah berselisih faham sampai anak2 tau...anak taktau nak buat mcmner...diaorg berontak lah...tu yg Islam tidak benarkan ibubapa bertengkar depan anak..
     Bahagian Penyelidikan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) buat kajian tahun lepas saja seramai 27116 rumahtangga Muslim bercerai...perhhhh byk tu..tu baru tahun lepas...yg lagi lepas tu....43.33 peratus bercerai sebab tidak bersefahaman...herankan bercinta bagai nak rak...10 tahun ni...dah tu kawin setahun baru tau tak sefahaman ishsss..abis yg 10 tahun tu depa buat per...mmmmm buat maksiat kot....Masalah suami isteri yg tidak bertanggungjawab plak seramai 32.93 peratus...hai nak bertanggungjawab mcmner...kerja pun kena..kawin muda plak tu..almaklumla kena tangkap basah..takpun terkantoi dah terboyot...jalan penyelesaian yg singkat...kasi kawin la..nak buat mcmner NASI DAH JADI BUBUR..tulah ayat keramatnyer...12.03 peratus plak adalah masalah akhlak dan sosial...abis enjoy tak puas lagi..rasa muda lagi..rugi lerrr kan....yg bercerai sebab campur tangan pihak ketiga plak 5.54 peratus...selalunya bercinta dgn
org lain kawin dgn org lain...yerlah dpt bohsia mana bw pi beromen kat mana2 terkantoi terpaksalah kawin...abis awek la dok contact lg....apa lg layan lerrrr..bleh mkn luar kan...lg satu kawin atas paksaan ibubapa...tak dpt terima kenyataan yg jodoh takdak..dia degil gak layan gak awek lama..abis mcmner...yg paling last...berceria sebab masalah ekonomi 2.62 peratus...abis masa sekolah cikgu suruh belajaq..dia takmau dengan...dulu bleh ler semua mak bapak bagi la...dah kawin takkan nak minta mak bapak lagi..kelayakan takdak...dpt kerja pun gaji ciput...berbelanja mcm anak org kaya...nak ambik berhutang sana berhutang sini..along cari...bini tak nak tolong...apa lg minta cerai lerrrr...
   Haaaaa...itulah kawan2 antara senario punca penceraian yg berlaku pada masa kini...ni yg statistik punca penceraian lelaki..yg ponpuan blum lg...tp rasanya semua dah jelas kan....Nauzubillah..minta simpanglah...

1 comment:

Shaheila Alan said...

cerai...cerai...cerai... erm...x elok utk anak2..